Nyheter 2017

Sommarhälsning!

on 16 augusti, 2017
Kommentarer inaktiverade för Sommarhälsning!
Sommaren lider mot sitt slut och hösten närmar sig med stormsteg. Blandade känslor såklart. Även om Militärpolisförbundets verksamhet under sommaren gått på halvfart har viss verksamhet genomförts. Värt att nämna är två väl genomförda skyddsvaktsutbildningar i början av juni då nya hemvärnssoldater vid Amfibieregementet skulle utbildas i närkamp och skyddsvakt. Totalt deltog förbundet med åtta instruktörer i såväl närkamp, vapen-, som skyddsvaktstjänst.
Närkamps vid skyddsvaktsutbildning av nya hemvärnssoldater på AMF 1. Instruktör ur förbundet.

Pistolinstruktörsutbildning

Veckan efter midsommar skickade Militärpolisförbundet tre elever till Försvarsutbildarnas pistolinstruktörskurs på Revingehed i Skåne. Dessa tre blev efter en högkvalitativ utbildning godkända att verka som pistolinstruktörer inom Försvarsmakten. En av dem kommer att vara aktiv i vår kommande region i Syd. Stort grattis och bra jobbat! Vi ser fram emot att kunna nyttja Er inom ramen för vår verksamhet.
Nyutexaminerade pistolinstruktörer ur Militärpolisförbundet​
Förbundet har representerats vid Försvarsutbildarnas riksstämma på Fårö och enskilda medlemmar har genomfört årets 16-mila-marsch i Nijmegen. En riktig prestation i ett riktigt varmt Holland. Medaljen är väl värd!

Följeofficerare vid Ystad International Military Tattoo

I början av augusti avdelade förbundet åtta förbindelse-/ följeofficerare till Ystad International Military Tattoo. Dessa officerare, vilka alla är medlemmar i Militärpolisförbundet, utgjorde länken mellan de deltagande banden, Försvarsmakten och tattoo-organisationen. Tattooet har i diverse nyhetsmedier tillskrivits succé. De deltagande banden var US Air Force Europe Band, Norska Gardesveteranernas Drillkontingent, Zürich City Police Band, Top Secret Drum Corps från Schweiz, Royal Air Force Pipes & Drums Scotland samt hemvärnsmusikkårerna ifrån Ystad och Östergötland. Som gästartist deltog självaste Ola Salo.
Följeofficerare ur förbundet samlade efter sista föreställningen i Ystad​.

Kommande verksamhet

Hösten kommer nu att inledas med att tre medlemmar ur förbundet kommer att marknadsföra Militärpolisen vid Rikshemvärnschefens ungdomstävling på Hemvärnets stridsskola. Militärpolisförbundet kommer att ansvara för en av stationerna under fälttävlan.
Under hösten kommer en skyddsvaktsinstrukörskurs att genomföras i Stockholmsområdet. Inriktningen är senhösten. Håll utkik efter detta på hemsidan! I övrigt planeras en rad intressanta föreläsningar, bland annat med Jonas Trolle, den polis som ledde spaningen och utredningen mot ”Kapten klänning”. Givetvis fortgår våra instruktörsuppdrag mot Försvarsmaktens insatsförband i oförminskad styrka!

Vi ses ute i verksamheten!

Carl Alm Djerf